Monday, December 7, 2015
Fondazione su Second Life

CHRISTMAS MOOD
Aria di Natale. Che dire. È innegabile che ci sia, anche se ci arriviamo trafelati senza riuscire a lasciarci andare e gustarne i riti preliminari, i più belli. Poi però ci lasciamo trasportare e torniamo bambini, tentando di recuperare il tempo perduto, in tutti i sensi. Per Madoi non era così. Anche perchè lui non faceva niente, ordinava solo e attendeva Dicembre con tutti i suoi orpelli per tutto l'anno, o quasi. Lo programmava sin da Novembre in ogni aspetto, diramava inviti a cui non ci si poteva sottrarre e tutto doveva brillare di luce propria e non, doni, colori profumi, camini accesi e neve che, quasi atterrita da sanzioni madoiane per non presenza, cadeva sempre in quantità industriali rendendo il tutto fascinosissimo, ma per noi mortali ­ tranne che per Madoi ­ faticosissimo. Poi se ne è andato, all'inizio del 1976, portandosi via tutti i suoi giochini, il suo Natale, le sue luci e la sua neve. Basta. Ma, prima di andarsene, in un paesino piccolino nella campagna più remota vicino a Cremona e che abbiamo fatto una fatica bestiale a ritrovare, ha lasciato un dono prezioso per il suo ultimo Natale. Un affresco, soffertissimo, dove di festoso non c'era proprio nulla, anzi quasi una quaresima anticipata. Non ne metto immagini per non intristire i prossimi giorni che vi auguro possano essere lieti, ma comunque esiste, come esistono anche Natali crudelissimi ­ lontani o vicini a noi in festa ­ in cui ne succedono di ogni...

Christmas mood. What can we say? It's in the air, no way to deny the evidence, though we run towards the date breathless and with no time to savour the precious preliminary rituals, the best moments of this special period of the year. But in the end we surrender to this festive mood feeling like little kids and making up for the lost time, literally speaking. It was not so for Madoi. Easy for him, cause he refused any practical commitment, limiting himself to give bunch of orders in the general direction of his subordinates. He had been waiting almost all the year round for the month of December, changing his mind hundreds of times and finally planning all the wonders for the days before and after the Big Night, sending out invitations with the implicit Yes as a reply and everything had to shine and be full of promises, gifts, colors, perfumes, fireplaces all lit up and sort of vestales to keep them perpetually working and Snow that, fearing terrible sanctions by Madoi if absent, was always falling in tons, giving a splendid allure to this enchanting set but making any step towards the completion of the scenography imposed by Madoi extremely tiresome. Then, at the beginning of 1976 he went away, and with him all his playthings, his Christmas, his snow, the whole lot, and that's that. But before leaving, he left a precious gift for his last no­Christmas and he placed it in the smallest possible village in an untraceable spot in the countrysite near Cremona. A painting in fresco, a big one, so sad and painful and devoid of any joy, so out of theme for the imminent festivities, a sort of early Lent. You'll find here no image of it not to impress sorrow and sadness on these days which we wish you could be the best possible ones. Nevertheless this painting is there, remembering us that there might be cruel Christmas ­ far away or near us, when the most awful things might happen.